mahirz.reismee.nl

Weekend in een moslimland

Als je aan de winkelende Zaterdag en saaie Zondag van Nederland denkt, dan heb je de plank mis geslagen. Hier in Egypte is het namelijk op Donderdag en Vrijdag weekend, en wat voor één!

Het begint op de Donderdag, eindelijk rust van de intensieve week. Duslekker uitslapen? Vergeet het maar! De moslim heeft pas rust met zijn eerste stap in het Paradijs. Moge Allaah ons dat geven. Maar dit doet niks af aan het plezier van het leven.

De dag begint daarom ook met het ingaan van de tijd voor salaat al-Fadjr rond vier uur in de ochtend. De adhaan(gebedoproep) die omgeroepen wordt, waarop de lichten, in de voormalige donkere straten van Cairo, aangaan om Cairo verlichten. Het is echter het licht van de islaam dat verlicht, moge Allaah dit aan de hele wereld geven. De dag is begonnen hoewel de zon pas over anderhalf uur op zal komen.

In de gevulde moskee komen wij samen om achter de imaam salaat al-Fadjr te bidden. Alle moslims staan achter één imaam. Hun God is één, hun geloof is één en hun harten zijn één. Schouder aan schouder, voet aan voet staan wij samen om de Ene, de Geweldige te aanbidden.

Na het gebed blijven wij zitten in de moskee tot zonsopkomst. Deze tijd wordt gevuld door Koraan, dhikr(gedenken van Allaah), geklets met je buurman en/of vrienden, of achterin de grote moskee sluimerend(half-slapend) liggen.

Nadat de zon is opgekomen rond kwart over vijf in de ochtend, vertrekken wij naar de winkels om wat ontbijt te kopen. Dan ontbijten wij samen gezellig in huis, met gasten of alleen de huisgenoten onder elkaar. De dag wordt gevuld met gezellige activiteiten en bezoeken brengen aan vrienden. De gebeden worden allen in de moskee gebeden en er gaat niks boven deze tijden in de moskee. Familie in Nederland bellen, en je dag is compleet.

In de avond niet vergeten soerat al-kahf(hoofdstuk 18 van de Koraan) te reciteren en de betekenis van de verzen te overpeinzen, dit is een Soennah. Voordat je gaat slapen nog soerat al-Moelk(hoofdstuk 67 van de Koraan) reciteren en dan met een gerust hart slapen, en toch vol spanning wachtende op de volgende dag.

Het weekend kent namelijk als hoogtepunt de Vrijdag. Vrijdag, de beste dag waarop de zon is opgekomen. Dit is een feestdag. De moslim heeft namelijk twee keer per jaar en daarnaast elke week een feestdag. Iedereen met hun mooie kleren, lekkere parfum en klaar om hun geluk te delen met iedereen. Niet voor niks is de Vrijdag de favoriete dag van de bedelaars en behoeftige mensen. Maar niet alleen voor hun, maar voor elke moslim.

De Vrijdagspreek en het gebed zijn als de zonnestraal in vergelijking met het licht van de sterren. Hetgeen waar je al de hele week op wachtte, is er nu eindelijk! Vol plezier huppel je naar de moskee rond salaat al fadjr in de ochtend. Dan in de middag luisteren wij vol aandacht naar wat de imaam zegt tijdens zijn preek. Dan staan wij op voor het gebed, om vervolgens na het gebed samen een pizzaatje te eten. Wederom worden alle vijf de gebeden in de moskee gebeden en de dag gevult met gezelligheid en gedenking van Allaah.

In de avond zwemmen wij in een zwembad voor mannen, en dan rond tien uur komen wij kapot thuis om dan als een blok in slaap te vallen. Wat een feestdag en wat een geluk om moslim te zijn. Het gevoel van innerlijke rust in je hart, dat zou geen dief of ramp van jou kunnen afnemen.

malika

wat een geweldig verhaal

mama

masha allah,
allah ihfdek.

Ugur

Wel je huiswerk maken voordat je gaat slapen:P.

Abdelali

Prachtig verhaal , leven hoor daar!