mahirz.reismee.nl

Wist je dat?

Bismillaah (In de naam van Allaah)

Wist je dat:

- Er heel veel Marokkanen wonen in Egypte?

- Ik nog geen enkele Marokkaanse restaurant heb gevonden!?

- De honden hier bang zijn voor Marokkanen? (In NL omgekeerd!)

- De mensen hier houden van Marokkanen en de Algerijnen haten? (wat voetbal wel niet doet!)

- De Egyptische mannen 2-3 Marokkaanse vrouwen uit Marokko hebben? (getrouwd!)

- Ik nog geen enkele Egyptenaar ben tegen gekomen die maar 1 vrouw heeft, behalve één?

- De Marokkanen hier heel eerlijk zijn en zich goed gedragen? (niet te geloven eh)

- De reputatie die Marokkanen in NL hebben, dat de Somaliërs die hier in Egypte hebben?

- 1 euro, ongeveer 8.5 Egyptische djinayh is?

- Je van 20 djinayh per dag erg luxe leeft?

- De Egyptenaren bijna nooit wisselgeld hebben als je met briefjes aankomt!

- Dat een Marokkaan het toch wint van een Egyptenaar als het op onderhandelen over de prijs aan komt?

- De Egyptenaren 'gellie gallie' zeggen als je wilt betalen, maar ze het niet menen?

- De mensen erg aardig zijn tegen de armen en bedelaars?

-Leraar Engelse taal erg goed verdiend hier

- De Egyptenaren denken dat ze Engels kunnen, maar alsjeblieft zeg!

- De Egyptenaren hele goede acteurs zijn?

- De Egyptenaren nooit vechten, alleen schreeuwen een uur tegen elkaar en dan klaar?

- Behalve de boeren uit het zuiden, die vechten niet... die maken dood!

- Ik mij Egyptenaar voel als ik verwelkomt wordt bij de kassa, maar Marokkaan als de kassa open gaat?

-De muggen je niet laten slapen 's nachts? (pfff ze zijn echt goed in verstoppertje spelen, behalve dat ze doodgaan bij 'buurt-vrij')

- De honden 's nachts blaffen? (schoen vanuit je raam gooien helpt niet)

- De winkels tot 1 uur in de nacht open zijn, en sommigen zelfs 24/7 in onze straat

- kleine kinderen van 13 in een auto rijden

- Elke dag koken niet mee valt

- De groenten en fruit hier echt vers zijn en veel wegen

- Er heel veel geleerden zijn in Egypte

- Kleine kinderen echt schattig zijn in Egypte

- Je hier niet alles kan eten, wat je gewend was te eten in NL

- Er zoveel barakah in tijd zit, dat je gewoon niet weet wat je in bepaalde uren moet doen (in NL vliegt de tijd)

- Ik nu eindelijk begrijp waarom de ambtenaren van overheid instanties achter kogelvrije glas werken

En wist je dat....

Reacties

Reacties

???

Dat wist ik niet hahhahah (met z'n alen naar ???)

Aboe Bilal

Dit klinkt zeer interessant. Mag ik vragen waar je je in egypte bevind en welke scholen daar goed zijn.

Aboe Bilal

Mach Allah, sommige dingen zijn echt mooi om te horen.

Mahirz

As-salaamo alaykom aboe Bilal,

Welke school daar goed is, dat ligt volledig aan wie je bent, hoe je bent en aan je achtergrond. Aan de hand daarvan stel je een programma op voor jezelf en kies je een school.

Zo heb je twee enorme maraakiz (scholen) daar, en veel kleinere (meestal lokale) maraakiz.

De twee grote maraakiz zijn al-Fajr en al-Ibaanah.

Ieder van deze twee is uniek en gebruikt andere boeken en zelfs andere methodes.

Al-Fajr is meer voor mensen met een niet Noord Afrikaans en niet-Arabisch achtergrond. Dus bekeerlingen meestal en Europese moslims en andere moslim landen die een taal spreken die ver is (qua woordgebruik) van het Arabisch.

Al-Ibaanah is meer voor mensen die geen Arabisch kennen, maar wel een Arabisch achtergrond hebben. Zoals bijvoorbeeld mensen uit Europa die Daridja (Marokkaans-Arabisch) spreken, etc etc.

Wat betreft als je Amazigh bent, dan ligt het eraan waar je vandaan komt.

De Riffijnen die kunnen beter naar al-Ibaanah, aangezien het riffijns erg dicht bij het Arabisch ligt en veel Arabische woorden gebruikt (alhoewel ze de klinkers veranderen, en soms zelf letters aan woorden toevoegen of afdoen, blijft de oorsprong van die woorden terug te leiden naar het Arabisch [bnadham= bani adam, ze tellen in het Arabisch, etc etc.).

Chloeh en Soes weer niet, want hun taal is erg ver van het Arabisch en is bijna 100% autochtoons Tamazight. Daarom is al-Fadjr beter voor hen.

Al-Fadjr concentreert zich heel erg op de woordenschat en zinnen. Je behandelt dus enorm veel teksten en je woordenschat stijgt enorm. Er wordt ook heel veel aandacht besteedt aan je spreekvaardigheid.

Al-Ibaanah is ook het behandelen van teksten, maar meer geconcentreerd op de grammatica en etymologie (stam woorden en het afleiden ervan naar andere woorden), balaaghah (correcte zinnen formuleren en wat er begrepen wordt uit zinnen), etc etc. Er wordt NIET zoveel aandacht besteedt aan je spreekvaardigheid.

Verder is ook de tempo verschillend.

Zo is bij Ibaanah het tempo enorm hoog en het niveau word heel snel moeilijker en hoger, dus zou je echt goed moeten concentreren en bijhouden. En ook bij al-Ibaanah moet je op een gegeven moment stelregels uit je hoofd leren, poezie uit je hoofd leren, etc etc. En de toetsen zijn wat moeilijker.

Bij al-Fadjr is de tempo wat lager en het niveau stijgt niet zo snel. Je leert op een wat rustigere tempo woordenschat en zinnen, en er wordt niet zoveel aandacht besteedt aan grammatica, etc.

Al-Ibaanah heeft twee pre-niveaus en daarna 7 niveaus en al-Fadjr heeft 1 pre-niveau en daarna 11 niveaus.

Iemand die klaar is met de elf niveaus van Fajr kan daarna bij al-Ibaanah terecht in het derde of vierde niveau (Dit is meestal het geval en wat ik heb vernomen van vele broeders die dit hebben gedaan en zelfs waar ik zelf bij was een keer).

Je kan ook doen wat ik deed.

Ik ging naar al-Ibaanah en deed een toets om mijn niveau te bepalen. Het resultaat was dat ik tussen niveau tamheedi en tussen niveau 1 zit. Ik schreef mij in bij al-Ibaanah niveau tamheedi, want ik kon al lezen en schrijven en had al wat (zeer geringe) woordenschat, dus mocht ik de eerste pre-niveau moqaddimah overslaan.

Ik volgde daar 4 uur per dag les. Daarnaast had ik het boek van markaz al-Fadjr gekocht en huurde een prive leraar in voor lessen van 1,5 uur tot 2 uur (3x per week les) waarin dit boek met hem behandel.

Dus eigenlijk zat ik bij al-Ibaanah en Fadjr "tegelijk". Toen mijn woordenschat na anderhalf maand of twee maanden enorm gestegen was, besloot ik me alleen op al-Ibaanah te concentreren.

Dit bleef zo totdat ik de kleine maraakiz in mijn buurt ontdekte. Daar nam ik elke dag, naast mijn 4 uur les bij al-Ibaanah, lessen van 1,5 uur tot 2 uur in nahw, sarf, etc etc. Ik begon met al-Adjroomiyyah. Daarna met sarf van een leraar die ook op al-Azhar les geeft, en ging zo verder waarbij ik 1 vak extra nam, totdat ik klaar was met het boek, om dan naar het volgende boek toe te gaan van een andere vak of een vervolg boek.

Al-hamdolillaah nooit spijt van gehad, en het bleek het beste voor mij te zijn.

Je dient wel enorm bij te houden je huiswerk en alles, en vooral veel herhalen.

Uiteindelijk gaat het om je eigen inzet. Sommigen verspilden hun tijd daar alsof ze op vakantie waren! Sommigen hebben alle 7 niveaus van al-Ibaanah gehad, maar kunnen nog steeds niet vloeiend praten, terwijl sommige mensen van niveau 2 op al-Ibaanah vloeiend kunnen lezen en praten.

Dus ligt volledig aan je inzet en hoe serieus je het neemt. Denk eraan, het gaat niet om veel doen, maar om continuiteit, dus regelmaat.

Inshaa Allaah heb ik je voldoende geinformeerd. Moge Allaah ons allen het beste geven

wa salaam

Aboe Bilal

Wa Alajkoem asalaam, barak Allahoe fiek agie voor alle info. Ameen op je dou3a.

Het is me duidelijk alleen het liefs wil ik met mijn gezin daarheen. Vrouw en 2 kinderen van 7 en 9 jaar. Wat adviseer je me voor mijn kinderen. Is het beter om ze op een basisschool te zetten of hebben ze daar ook scholen voor kinderen zoals bv markaz fajr.

Is het mogelijk om daar te werken? Om zo te zorgen voor je onderhoud. Hoe doen de meeste mensen dat?

IK hoor graag van je.
Djazak ALlahoe gejren

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!