mahirz.reismee.nl

Cairo, mijn woonplaats

Bismillaah(In de Naam van Allaah)al7amdolillaah(Alle lof zij Allaah),

as-salaamo 3alaykom wa ra7matollaah (vrede zij met u en de barmhartigheid van Allaah).

Ik woon in de stadal-Qaahirah (Europese naam: Cairo), en dit is een stad van ongeveer 20 miljoen inwoners ergens midden in Egypte. Deze stad alleen al heeft meer inwoners dan Nederland als land, sinds Nederland ongeveer 16-17 miljoen inwoners heeft en deze stad Cairo ongeveer 20 miljoen. Dus laat staan hoeveel mensen er wel niet in heel Egypte wonen.

Cairo (Arabische naam: al-Qaahirah) is dus een enorme stad, en het reizen van het ene deel naar het andere is een reis...althans datzou je denken. Maar dit is niet helemaal waar, want de infrastructuur is geweldig. Bovendien als je in een taxi stapt, dan is het alsof je in een race auto bent gestapt, want snelheden van 100 km per uur op een normale wegis hier normaal, en de gordel...? Die vind je gewoon niet in de auto. Wat ook mooi is, is dat je geen files tegenkomt zoals in Nederland, ondanks de chaos soms op de weg. Dat is dan wel weer heerlijk, en je bereikt je bestemming meestal heel snel en goedkoop. Je hebt keuze uit de metro, tram, taxi, micro bus, trein of de bus.

Het weer is hier in de winter rond de 15 graden Celsius rond fadjr(als de zon nog niet is opgekomen) en in de middag 20-25 graden Celsius. In de zomer is het 's nachts koud en overdag rond de 30 graden Celsius, en soms loopt het uit tot rond de 40 graden Celsius. Als het regent, dan regent het ook hard, maar niet lang.

Ik woon in de regiomadinat Nasr, in de wijk hay 'aashir( wijk 10). Deze wijk is opgedeeld in swisri A en swisri B. Ik woon in Swisri B. Het is een soort midden-hoge klasse wijk en het is jammer genoeg niet zo groen, maar het is wel heel islamitisch. Het is een wijk waarin je bijna alleen maar baarden ziet en niqaab. De zijkanten vanflatgebouwen staan vol met graffiti van dhikr(gedenking) van Allaah of mooie islamitische teksten.

De eerste keer dat ik hier kwam raakte ik in de war. Opeens was alles in het Arabisch geschreven. Dus ik die al 20 jaar, waar ik maar kijk,Europese letters lees, zie nu alleen maar Arabische letters en Arabische getallen(die zien er anders uit dan). Ga je naar een restaurant krijg je een menu dat volledig in het Arabisch is (de honger leert jou wel lezen). Kortom, alles is gewoon Arabisch.Dat was wel wennen in het begin, maar nu heb ik er al7amdolillaah geen enkele last meer van en is het heel normaal voor mij.

Reacties

Reacties

mama

Onze heer, laat onze harten niet afwijken nadat U ons geleid heeft en schenk ons van uw kant Barmhartigheid. Voorwaar, U bent de Schenker. (Surah 3 : Ayah 8)

Ugur

Latijnse letters, niet Europese.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!